LS 650 - pytania techniczne

Tutaj możecie znaleźć lub podzielić się opiniami na temat motocykli z klasy Chopper i Cruiser, a także zapytać się innych użytkowników w sprawie dręczącego Was problemu...
Marek

LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Marek »

Jestem w posiadaniu trochę zaniedbanego motocykla z 1992 r. Ze względu na zimową porę udało mi się przejechać na nim zaledwie kilkanaście kilometrów, po których nie udało się wyłowić niczego niepokojącego.

Czekam trochę lepszego czasu, by móc zaprowadzić Dzikusa do mechanika na regulację luzów zaworowych i czyszczenie/regulację gaźnika (dla świętego spokoju).
Mam zatem okazję by ogólnie przyjrzeć się co i jak i, samemu dokonać drobnych napraw (przetarte kable, pęknięty przewód, cieknący kranik, itp.).

Moje pierwsze pytanie dotyczy kranika i gaźnika.

Za każdym razem spotykam się z opisem kranika, w którym są położenia PRI, ON oraz RES. W moim przypadku był to tradycyjny kranik ON, RES i OFF. Jako, że przepuszczał paliwo, to wymieniłem go na nowy, pierwotnie przeznaczony dla GN 250.

Jest to zatem jakaś modyfikacja ze strony poprzedniego właściciela, czy niektóre (starsze) modele Savage miały właśnie zwykłe, nieotwierane podciśnieniowo kraniki?
Kranik.JPG

Kolejna sprawa dotyczy gaźnika.
Nie licząc króćca paliwowego, są jeszcze trzy inne, na które naciągnięte są trzy czarne wężyki. Końce dwóch z nich są swobodnie ułożone pod zbiornikiem i niczym niezabezpieczone.
Trzeci natomiast jest zblokowany (tak, jak pokazuje zdjęcie).

O co w tym chodzi?
Gaźnik OZN (2).jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

W dzikich montowane są fabrycznie kraniki podcisnieniowe, które lubią się psuć a nowe kosztują chore pieniadze. Znanym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest wymiana tego bubla na kranik grawitacyjny. Jesli masz takowy i dziala, ciesz się i nic nie zmieniaj. Musisz tylko pamiętać by zakręcać paliwo gdy moto stoi.

Wężyk który jest zaślepiony to podciśnienie do sterowania kranikiem, w Twoim wypadku jest zbędne i dlatego zaślepione. Możesz zamiast tego patentu z opaską założyć zaślepkęna króciec, będzie ładniej. ;) Dwa pozostałe wezyki wchodzące do ramy to odpowietrzniki komory plywakowej.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

Aha jeszcze jedna sprawa. Nie spotkałem się by dawano kranik od Gienka do Dzikiego. Najczęściej daje się kranik od Yamki Raptor 660. Pasuje idealnie. Ten od Gn może mieć za małą przepływność, gdybyś miał problem z niskim poziomem paliwa w komorze i zubożeniem mieszanki, szukaj przyczyny najpierw w kraniku.

P.S. Gratuluję wyboru, bardzo fajne moto. Proste w budowie i miłe w użytkowaniu.
Marek

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Marek »

Zatem sprawa gaźnika już mi się rozjaśniła.

Jeśli chodzi o kranik, to faktycznie po rozkręceniu go, ukazuje się niezbyt duży otwór przelotowy.
Wyszedłem z założenia, że jeśli GieNek spala ok. 3,5-4,5 litra, to jego kranik będzie miał wystarczający przepływ dla Savage, którego spalanie jest podobne.
Teraz nie ma co zgadywać, jak to będzie się zachowywało. Jeślis będzie coś nie tak, to wymienię kranik na ten od Raptora 660.

Kolejna kwestia, to uruchamianie silnika po długim (np. miesięcznym) postoju.
Teraz nie mam jak tego robić, bo maszyna jest trochę rozkręcona. M.in. wyjąłem do umycia obudowę filtra powietrza, bo wewnątrz było sporo kurzu w części za filtrem, a w której powinno przecież być zupełnie czysto. Stąd też moja decyzja o profilaktycznym wyczyszczeniu gaźnika.


Skoro mam kranik grawitacyjny, to jak skutecznie odpalić LS-a?
Nie mam przecież możliwości zalania gaźnika. Słyszałem o metodzie, by w czasie kręcenia trochę przytkać otwór wlotowy do filtra powietrza.
Ostatnio zmieniony czw, 18 lut 2016, 22:14 przez Marek, łącznie zmieniany 1 raz.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

Samo otwarcie kranika grawitacyjnego to swobodny spływ paliwa. Działa tak samo jak położenie PRI w kranie podcisnieniowym. Otwierasz na ON i gazior się zalewa. Prościej się nie da. Warunek żeby to działało to sprawny zaworek iglicowy.
Ostatnio zmieniony czw, 18 lut 2016, 22:18 przez Plastik, łącznie zmieniany 1 raz.
Marek

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Marek »

Rozumiem. Zatem nie powinno być tragedii i zawodu przy pierwszym starcie.

Zaopatrzyłem się już w podstawowy zestaw naprawczy do gaźnika, w którym jest uszczelka, kilka o-ringów i właśnie zaworek iglicowy. Wolę dmuchać na zimne i mieć pewność, że to będzie działało jak należy. Tym bardziej, że koszt tego nie jest duży.
Ostatnio zmieniony czw, 18 lut 2016, 22:21 przez Marek, łącznie zmieniany 1 raz.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

Nie. Świecę sprawdź koniecznie. Luzy zaworowe ustaw. Oleju na głowicy przy kolanku wydechu nie masz?
Marek

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Marek »

Klucz do świec będzie w najbliższym czasie pierwszą rzeczą, którą muszę nabyć. Prawdopodobnie niezależnie od stanu obecnej świecy, wymienię ją na nową.

Z żadnej strony silnika nie ma wycieków. Przy kolanku też jest sucho.

Zdejmowałem cały wydech, żeby zdjąć boczną pokrywę. Okienko od poziomu oleju było częściowo przysłonięte i nie pokazywało aktualnego stanu oleju. Jak się okazało, między sitkiem, a szkiełkiem wciśnięty był duży uskrzydlony owad! Śmieszno-straszne...
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

Jak będziesz wymieniał zaworek sprawdź wysokość pływaka. Dziki jest na to wrażliwy.
Ten robal dobrze nie wróży. Ja bym zdjął pokrywy silnika i zobaczył czy syfu na dnie nie ma. Olej i filtr do zmiany. Olej polecam Shell Rotella T6. Najlepsza oliwa do dzikiego. Świecę daj NGK DPR8EA-9 albo irydówkę DPR8EIX-9.

Napinacz łańcuszka rozrządu to granat bez zawleczki. Zrób foto zobaczymy w jakim jest stanie. Podpowiem Ci jak go poprawić.
Ostatnio zmieniony pt, 19 lut 2016, 15:59 przez Plastik, łącznie zmieniany 1 raz.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

Jeśli chcesz dłubać przy silniku, koniecznie zaopatrz się w klucz dynamometryczny 1\2 cala 15-40 Nm i komplet dobrych nasadek. Bez tego nie ma się co brać za robotę.
Marek

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Marek »

Po zdjęciu prawej pokrywy, żadnego błota na dnie nie było. Nie wiem, jak będzie po drugiej stronie, na którą zresztą motocykl jest stale przechylony.
Przy jakiejś okazji spuściłem olej (ale na zimno. Potem znów go wlałem), by z ciekawości zobaczyć, ile jego jest i jak się prezentuje. Żadnych glutów nie było, benzyną też specjalnie mocno nie śmierdział. Tyle, że był czarny jak noc.
Tak, czy siak, filtr oleju czeka w szufladzie na docelową wymianę oleju na świeży.

Zaopatrzyłem się w świecę irydową, ale zimniejszą - siódemkę. Z jej założeniem wstrzymam się jednak i zrobię to na sam koniec. Pierwsze uruchomienie, regulację i testowe jazdy zrobię na starej świecy. Chcę mieć pewność, że Dzikus nie zdechnie bez uprzedzenia po paru minutach od uruchomienia.
Z tego co się orientuję, to nową świecę irydową należy wygrzać, dobrze rozgrzewając silnik.
Mam nadzieję, że to nie jest chybiona inwestycja przy takim motocyklu.

Jutro, bądź w niedzielę będę miał więcej czasu, więc zrobię zdjęcie napinacza.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

7 może być za zimna ale jak masz dobrze gaźnik ustawiony powinno być ok. Irydę zawsze warto założyć, dziki ma głupia przypadłość gubienia iskry przy rozładowanym akumulatorze. Na rozrusznik starczy na cewkę może braknąć prądu. Iryda daje iskrę przy niższym napięciu.
Marek

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Marek »

Zrobiłem kilka zdjęć, by pokazać, jak wygląda u mnie napinacz łańcuszka rozrządu.
Mogę być spokojny o jego działanie?

Ujęcie 1.
Napinacz (1).JPG
Ujęcie 2.
Napinacz (2).JPG
Ujęcie 3.
Napinacz (3).JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

Dosyć mocno wysunięty ale wygląda ok. Sprawdź czy sworzeń nie buja się w korpusie napinacza. Wysunięcie nie powinno być wieksze niż 18mm. Jesli będzie większe napinacz może się zakleszczyć jak na ponizszym zdjęciu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony sob, 20 lut 2016, 22:13 przez Plastik, łącznie zmieniany 1 raz.
Plastik

Re: LS 650 - pytania techniczne

Post autor: Plastik »

Ja mam u siebie taki patent:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
ODPOWIEDZ