M800 M50 losowo brak mocy , kopci , strzela z rury, gaśnie - TPS

Tutaj możecie znaleźć lub podzielić się opiniami na temat motocykli z klasy Chopper i Cruiser, a także zapytać się innych użytkowników w sprawie dręczącego Was problemu...
ODPOWIEDZ
boczyslaw
Podpatrywacz
Posty: 2
Rejestracja: ndz, 18 sie 2019, 19:12
Województwo: pomorskie
Lokalizacja: Gdańsk

M800 M50 losowo brak mocy , kopci , strzela z rury, gaśnie - TPS

Post autor: boczyslaw »

Czołem,

Jako, że się już przedstawiłem :) - na drugą nóżkę opiszę jaka przygoda spotkała mojego Boulevarda. Tytuł jest chaotyczny ale zawiera większość symptomów usterki. Może się przydać także w diagnozie innego moto. Zaznaczę, że chociaż jestem gramotny manualnie to o mechanice motocyklowej wiedziałem wtedy niewiele. Z tego powodu poniższy opis mało profesjonalny

Stan moto: 63000 km, wtrysk

Objawy:
Na postoju, bieg jałowy – pracował poprawnie. Startował od strzała (jeśli wcześniej nie zgasł podczas usterki, wtedy się dusił). Moto zostawione na stopce na chodziło kilka razy nawet do 40 min pracy. Problem pojawiał się pod obciążeniem, w ruchu. Po dodaniu lekko gazu (nawet 4 mm) i odpuszczeniu manetki, zaczynał się dusić, strzelał z rur i kopcił na czarno. Jeśli trzymałem na zwiększonym gazie, silnik nadal pracował nierówno ale nie gasł. Czuć było benzynę. Świece zakopcone (przed usterką idealne). Po uruchomieniu i zostawieniu w spokoju na stopce, działał poprawnie. Wystarczyło dotknąć kierownicy (skręcić w prawo) i zaczynał się taniec silnika.

Pierwsze skojarzenie - zbyt bogata mieszanka, lub trefna wacha.


Moto trafiło do mechanika. Został wyczyszczony układ wtryskowy + regulacja przepustnic. Wymieniłem świece zgodnie z instrukcją. Sprawdziłem pompę paliwa - wyniki 220-240 ml paliwa / 10 sec (czyli OK).
Nic to nie dało. Nadal losowo (jak wtedy myślałem) moto dostawało czkawki. O jeździe można było zapomnieć. Kasy poszło dużo, usterka nadal pozostała.

Moto trafiło do drugiego "mechaniora", coś pomlaskał posłuchał i przynajmniej szczerze orzekł - nie wiem...

Wk...zdenerwowałem się troszkę i uzbroiłem z Service Manual VZ800/M800. Zacząłem szukać przyczyny po forach. Cały czas miałem na uwadze powiązanie ruchem kierownicy z usterką. Wskazania szły na zwarcie (naprężenie linek gazu -> nacisk na wiązki kabli itp). Zacząłem przeglądać kable, czy gdzieś nie wytarła się otulina i nie zwiera. Wszystko wyglądało ok. W końcu pozostały mi 4 rzeczy (tak mi się wydawało): cewki, falowniki, czujnik położenia przepustnicy i w końcu układ zapłonu - komputer. Kolejność zgodnie z kosztami. Cały czas wzorowałem się na service manualu. Są tam działy "INSPECTION" w których opisane jest wszystko dokładnie.
W końcu zacząłem sprawdzać czujnik położenia przepustnicy czyli TPS (jest jeszcze czujnik wtórny STPS czyli Secondary TPS jak by co). Czujnik TPS ten znajduje się pod bakiem od strony dolotu powietrza czyli ten dolny Throttle Position Sensor - patrz service manual. Czujnik ten mówi komputerowi jakie położenie ma manetka gazu. (ile powietrza dostaje się do silnika -> komputer dostosowuje ilość paliwa).

Obrazek

Obrazek


Zakres oporności powinien oscylować w okolicach 1,1 – 4,4 kOhm w/g serwisówki (omomierz przyłożony do kabli niebieskiego i czarnego - oczywiście po odpięciu czujnika). Po powolnym przekręcaniu manetki, w okolicach 1,32 kOhm pojawił skok oporności do około 9 kOhm. Najgorsze było to że błąd nie pojawiał się podczas każdej próby. Tutaj potrzebna była cierpliwość. Czujnik przykręcony jest torx'em 25. Odkręciłem go i przez dobrą minutę obracałem ośkę po całym zakresie obrotu. Czasem ścieżka potencjometru się zabrudzi i na jakiś czas pomaga.

Obrazek

Po zamocowaniu, podpięciu - kalibrujemy czujnik. Wprowadzamy moto w tryb serwisowy (dealer mode), czyli zwieramy 2 piny na wtyczce serwisowej, tej białej. Piny są łatwe do namierzenia - sąsiadują ze sobą i są w jednym rzędzie. Zwtyk znajduje się po prawej stronie motocykla. TYm sposobem możemy dowiedzieć się o innych aktualnych błędach. Kody błędów:
Obrazek

Obrazek
Obrazek

Przekręcamy zapłon i na wyświetlaczu powinno się pojawić:
- c00
c00 Oznacza brak błędów a "minus" oznacza aktualne zaklinowanie czujnika względem położenia przepustnicy. Powinno być wyśrodkowane, gdy manetka przepustnicy jest zamknięta.

Obrazek

Obrazek

Z tego, co zauważyłem znacznik może znajdować się w środku i nadal ma pewną granicę tolerancji podczas ruchu manetki gazu. Ja ustawiłem czujnik w taki sposób, żeby podczas lekkiego przekręcenia (5 mm) manetki, znacznik "minus" wskoczył na górę. O ile się nie mylę jest to moment, w którym komputer daje bogatszą mieszankę do silnika. Czyli szybciej dociera zmieniona mieszanka względem obrotów silnika. W praktyce, moto jest bardziej czułe na dodanie gazu od "dołu". Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę.

Ja testowałem 2 czujniki używane. Każdy z nich miał jakieś szumy więc postanowiłem zakupić czujnik w ASO. Koszt słony ale wydaje mi się że warto było. Moto reaguje płynnie na dodawanie gazu jak nigdy przedtem.

Trochę sporo tych wypocin ale może komuś się ta wiedza przyda. Nie jestem mechanikiem, więc mogły pojawić się błędy logiczne ale sens starałem się zachować.

Pozdro.
Ostatnio zmieniony pt, 13 wrz 2019, 09:32 przez boczyslaw, łącznie zmieniany 3 razy.
M50 Boulevard 2005
marian07

Re: M800 M50 losowo brak mocy , kopci , strzela z rury, gaśnie - TPS

Post autor: marian07 »

Kolego bardzo fajnie opisałeś temat, na pewno będzie to przydatne dla "potomnych". Szacun i pozdrowienia. LWG.
ODPOWIEDZ