Intruder VS1400 - różne wersje

Tutaj możecie znaleźć lub podzielić się opiniami na temat motocykli z klasy Chopper i Cruiser, a także zapytać się innych użytkowników w sprawie dręczącego Was problemu...
ODPOWIEDZ
sky02
Prawa Ręka Mechanika
Posty: 346
Rejestracja: wt, 24 mar 2020, 07:15
Województwo: małopolskie
Lokalizacja: Olszyny pod Tarnowem
Otrzymane Polubienia: 4

Intruder VS1400 - różne wersje

Post autor: sky02 »

Hej,

Poszukując dużego Intruza dla siebie rozgrzebałem trochę temat różnych wersji pod kątem pieca i parametrów. Podzielę się spostrzeżeniami które znalazłem, może rozwieje to komuś wątpliwości i nie będzie musiał grzebać tak jak ja. Oczywiście nie jestem żadną wyrocznią i zapraszam do polemiki.
Popularną opinią jest, że im starszy tym mocniejszy i że najlepszy jest Intruder 4 biegowy.
Po przeczytaniu tego artykułu https://www.motorcyclecruiser.com/motor ... uder-1400/ postanowiłem zgłębić temat bardziej.
W skrócie testowany był Intruder 5 biegowy 1997 i porównany do rocznika 1996 (w usa jeszcze 4 biegi) wyszło, że w zasadzie są identyczne nawet na korzyść 5 biegowe bo niższe obroty i lepiej pracująca skrzynia. Czasy na ćwiartkę '97 (5 biegów) - 13,64, a '96 (4 biegi) - 13,71 - różnica marginalna kwestia pogody, bikerta etc. W tekście jest wzmianka, że pierwsze modele które testowali (pewnie lata '80) schodziły poniżej 13 sekund i kończyły na prędkościach w okolicy 100mil/h. Różnica 1 sekundy to już nie przypadek i redaktor zakłada ze zmiana nastąpiła też w silniku na przestrzeni lat.

Co może mieć wpływ na na różnice w parametrach na przestrzeni lat:
-zmiany w silniku
-przełożenia na skrzyni biegów
-zmiany w dolocie powietrza
-zmiany w wylocie spalin
-dawkowanie paliwa
-wyprzedzenie zapłonu

Dane w internecie:
4 biegi - w USA do 1996, w Kanadzie do 1995, w Europie do 1990
Moment według danych amerykańskich:
112 Nm/ 3200 rpm – Intruder 1400 (1987-1994), Boulevard S83
113 Nm/ 2600 rpm - Intruder 1400 (1995-1997)
105 Nm/ 2800 rpm - Intruder 1400 (1998-2004)
Moc według danych amerykańskich:
71,0 hp (52 kW)/ 4,800 rpm – Intruder 1400 (1987-1994), Boulevard S83
64,0 hp (47 kW)/ 4,600 rpm - Intruder 1400 (1995-1997)
60,0 hp (44 kW)/ 5,000 rpm - Intruder 1400 (1998-2004)
Moc według danych niemieckich
67KM, 49kW - 1987-1991
64KM, 47kW - 1992-1995
61KM, 45kW - 1996-2003


Rozgrzebałem wiec serwisówki '88-2006 i doszedłem do takich wniosków. Różnice poza wizualnymi na przestrzeni lat i krajów występują tylko w wydechu, gaźnikach, zapłonie i skrzyni. W silniku nie ma różnicy.
1) Wydech - pewnie był coraz bardziej tłumiony żeby spełnić normy spalin, w sumie nie istotne bo można założyć akcesoryjny lub wypruć oryginał co i tak żady robi.
2) Skrzynia biegów - Przełożenia primary i secondary są takie same nie zależnie od rocznika i ilości biegów. Przełożenia 1-3 są takie same w wersji 4 i 5 biegowej. W wersji 5 biegowej 4 ma trochę niższe przełozenie niż w starej a 5 trochę wyższe niż stara 4 ale różnica minimalna. Zakładając że 5 wbijana jest tylko na ekspresówkach to przyspieszenie od 1-3 będzie takie samo, nowa "4" w zasadzie ma większy moment na kole niż stara tylko szybciej się kończy. To nie tutaj dopatrywał bym się różnic w osiągach bo po pierwsze na ćwierć mili nikt nie wbije 4, a nawet jeżeli to "nowa" pod tym kątem da lepszy efekt. Zresztą w artykule różnice nie był między wersją 4 a 5 biegową tylko między latami produkcji.
3)kąty wyprzedzenia zapłonu:
W '87 mamy 2 stopnie poniżej 1500r/min i 30 stopni powyżej 4000r/min
W '90 mamy już różnice w USA pojawia się 2 stopnie ale poniżej 1250r/min, a w reszcie świata dalej poniżej 1500r/min, drugi parametr bez zmian. i tak już pozostaje przez wszystkie lata
Zakładając, że największego kopa mają wersje z USA z lat '80 to Europejskie nie wprowadziły żadnych zmian w latach kolejnych.
4) Gaźniki - tutaj jest najbardziej namieszane i pojawia się czasem po 6 wersji w danym roczniku w zależności od tego jaki kraj (mamy kilka wersji europejskich np. Niemcy, Belgia, UK etc.)
Model gaźnika jest ten sam różnice są w zastosowanych dyszach i ustawieniach składu mieszanki (czasem jest podane ile obrotów śruby, a czasem tylko informacja pre-set, pewnie są to wersje z plombami). Ma to sens bo pewnie wraz z zaostrzaniem się przepisów co do emisji spalin zubożana była mieszanka i też tłumiki z mniejszym przelotem wymagały zastosowania mniejszych dysz.
Nie rozpisując się co do każdego rocznika to kilka przykładów wybranych w związku ze z zmianami w momentach i mocach
Rocznik '87
Tył Main jet 140 pilot jet 57,5 pilot air jet 60
Przód 125/50/55
Rocznik '92
USA Tył 140/55/40
USA Przód 125/50/70
Europa Tył 140/ 57,5/ 60
Europa Przód 125/50/55
Rocznik '97
USA Tył 140/55/40
USA Przód 125/50/70
Europa Tył 130/ 55
Europa Przód 112,5/50

Moje wnioski są takie że jeżeli ktoś planuje wymienić wydechy i zrobić porządny tuning gaźnika poprzez zmianę dysz to nie ma znaczenia jaką wersję ma uzyska ten sam efekt jedyna różnica to zapłon czyli zakładając pierwsze wersje za najlepsze to albo USA lata 80te albo Europa do końca. 5 bieg da tylko lekki spadek obrotów na autostradzie (300r/min powyżej 100km/h)
Jeżeli ktoś nie chce bawić się w dłubanie w gaźniku inne niż kręcenie składem mieszanki ale wymieni wydechy to albo wersje USA czterobiegowe albo Europa ale początkowe lata 90
Jak ktoś chce zostawić full oryginał to tylko USA ale nie wszystkie 4 biegowe, a tylko lata '80.

Może się to komuś przyda i rozwinie trochę temat że "Intruder VS1400 tylko w wersji 4 biegowej"
Boulevard C50 '06 [W nowym domu]
Intruder VS1400 '93
"Ze skuterami jest jak z grubymi babami. Nie jeździ się na tym tak źle ale jakoś tak wstyd przed kolegami..."
ODPOWIEDZ