Strona 1 z 2

Wymiana napędu.

: pt, 4 wrz 2020, 20:27
autor: Hałabała
Po sezonie czeka mnie pierwsza w życiu wymiana napędu, stąd mam kilka pytań:
W sieci są dostępne zestawy napędowe (prawie wszystkie marki DID) dedykowane do konkretnego motocykla.
1. Czy można założyć grubszy/mocniejszy zestaw np. od Hayabusy żeby dłużej wytrzymał? Jest sens takiego manewru?
2. W zestawach są typowe wielkości zębatek 15/45 zębów. Ja chciałbym pomieszać trochę zęby by "wydłużyć biegi' i zmniejszyć spalanie. Preferuję jazdę turystyczną i nie potrzebuję mega przyspieszenia. Czy w takim wypadku należy osobno kompletować zębatki i łańcuch czy są w sprzedaży takie nietypowe zestawy? Jakie kombinacje są możliwe i najbardziej sensowne?
3. Czy są jakieś modele zestawów szczególnie polecane lub niepolecane?
Dzięki za odp.

Re: Wymiana napędu.

: pt, 4 wrz 2020, 20:50
autor: zeno74
Hejka. Ja takich kombinacji z zebatkami czy lancuchem nie zalecam. Zmiany srednicy zebatek to rozumiem jedynie do wyczynowych moto do robienia ewolucji itp. Jesli chcesz przedluzyc zywotnosc lancucha to polecam montaz olejarki, zajefajna sprawa. sa na rynku marki Scottoiler ale drogie ja uzywam olejarke firmy Wilku i jestem zadowolony bardzo proste do samodzielnego montarzu. Nie chce mi sie rozpisywac na temat olejarek w sieci znajdziesz wszelkie info na ten temat. LWG :slightly_smiling_face:

Re: Wymiana napędu.

: pt, 4 wrz 2020, 21:32
autor: Robin888
Temat rzeka. Jak kupisz chiński zestaw to będziesz sz regulować naciąg co 500 km ( tak miałem), ZVMX od DIDa jest chyba najmocniejszy i smarujesz co 500 km i latasz ( przestałem sprawdzać naciąg). Zębatki wymienisz to będzie jak w rowerze, tracisz moc zyskujesz max prędkość i na odwrót. Zmieniając zębatki może być potrzebny dłuższy lub krótszy łańcuch.

Re: Wymiana napędu.

: sob, 5 wrz 2020, 08:58
autor: Dany
Nie zmniejszają obu zębatek !

Jeśli chcesz zmniejszyć obroty silnika przy tej samej prędkości to:
Przednia np +1 ząbek a tył - (2 do 3) zębów.
Przy takim układzie łańcuch będzie do skrócenia i każdy mechanik motocyklowy sobie z tym poradzi.
Jeśli takie prace są Ci obce, nie rób tego samemu.
Łańcuch jest zakuwany, wymaga to sprzętu i umiejętności, to Twoje zdrowie i bezpieczeństwo.

Re: Wymiana napędu.

: sob, 5 wrz 2020, 09:55
autor: NAXik
Dany pisze: sob, 5 wrz 2020, 08:58 Nie zmniejszają obu zębatek !

Jeśli chcesz zmniejszyć obroty silnika przy tej samej prędkości to:
Przednia np +1 ząbek a tył - (2 do 3) zębów.
To jest olbrzymia zmiana! Nie zmieniaj obu zębatek.

Z własnego doświadczenia nie robił bym nic więcej oprócz zmiany tylnej zębatki na -2 zęby.
Przy S1000XR (160KM) -3 zęby z tyłu i nie miał już siły, trzeba było mocno wachlować biegami żeby jechał.

Re: Wymiana napędu.

: sob, 5 wrz 2020, 11:20
autor: Dany
Ale Ty co innego potrzebujesz od motocykla...
Dla Ciebie słabo się odpycha jak przyspieszenie do 100 km/h rośnie powyżej 3.5 s 😆😆😆

Re: Wymiana napędu.

: pn, 7 wrz 2020, 12:18
autor: Bociek
Ad.1 Można grubszy/mocniejszy ale dedykowany pod motocykl (frezy na wałku zębatki zdawczej mogą się różnić) Sens manewru jest jak planujesz mocne piłowanie po torach serpentynach itd. Cenonowo 530 będzie droższy niż 525. Do cywilnej jazdy zostawił bym seryjny.
Ad.2 Zestawy są seryjne i mieszane. Z doświadczenia wiem ze najlepiej wychodzi zabawa z przednią zębatką ząbek na "+1" i na "-1" wtedy przy seryjnych prędkościach np 6 bieg 120km/h przy 6tyś rpm mniej o 1 to przyśpieszenie i wtedy będzie: 6 bieg 110km/h 6tyś rpm, +1 ząbek więcej idzie na v-max 6 bieg 130km/h przy 6krpm. Przy takich kombinacjach nie trzeba zmieniać ilości ogniw w łańcuchu.
Ad.3 Od kilku lat monopol (cena do jakości) ma DID oraz RK. W sumie to topowe marki z zależności od modelu o-ring, x-ring i x-ring wzmocniony. Ogólnie polecane zębatki to sunstar lub jt.

GSX-F to raczej spokojne moto więc możesz zamówić oryginalny zestaw i domówić sobie zębatkę na v-max.

Re: Wymiana napędu.

: ndz, 18 paź 2020, 13:42
autor: bogdi64
- możesz założyć "mocniejszy" zestaw zgodny ze specyfikacją łańcucha, może dodasz ok 10% przebiegu (policz różnicę w zakupie), jeśli kupisz firmowy i dobrej specyfikacji to nie ma co kombinować
- możesz zmieniać ilość KÓŁ ZĘBATYCH, nie "zębatek", przy czym, nie wiadomo, czy z przodu masz tyle miejsca aby założyć większe ? - przy zmniejszeniu tyłu może być konieczność skrócenia łańcucha, ale za nim to zrobisz możesz sobie to sprawdzić teoretycznie
https://www.gearingcommander.com/
- możesz zrobić to sam, jeśli masz o tym pojęcie (prawidłowe "zakucie" łańcucha
- szczególnie polecane to może być DID i kółka Sunstar, aby w pewnym sklepie był zakup, bo tego też są podróbki
- często smarować dobrym smarem, pilnować prawidłowego naciągu, nie szarpać ;), wytrzyma długo, co do olejarek - to pomagają, tylko sprawdź koszt instalacji do ewentualnych oszczędności i pamiętaj - olejarka też ma wady

Re: Wymiana napędu.

: pn, 19 paź 2020, 05:49
autor: tadziomaru1
Hmmm... Powiedziałbym, że ilości "kół zębatych" to zmieniać na pewno nie może. Ilości zębatek zresztą też.
Z własnego doświadczenia wiem, że lepiej nie pisać po alkoholu, bo czasem się bredzi :)
Jeśli chodzi o łańcuchy, to są symbole określające łańcuch normalny i wzmacniany. Raczej nie możliwe jest założenie łańcucha od Hajki, bo będzie inny skok ogniw, ale można pewnie kupić wzmacniany tak jak do Hajki.

Re: Wymiana napędu.

: pn, 19 paź 2020, 07:43
autor: bogdi64
oczywiście masz rację (mój skrót) nie zmienia się ilości kół zębatych, a zębów w nich, chyba, że był by to burgman 650 ;), w praktyce to we wszystkich moich motocyklach zmieniałem przełożenie (oprócz LS i obecnego), dlatego dołożyłem "kalkulator", a błąd mój to nerwówka kwarantanny

Re: Wymiana napędu.

: pn, 19 paź 2020, 12:01
autor: tadziomaru1
Spoko, co robić na kwarantannie? Tylko wszystko na "p" :)
Odnośnie łańcucha, to DID wzmacniany ma symbol ZVMX.

Re: Wymiana napędu.

: pn, 19 paź 2020, 12:46
autor: bogdi64
malowanie nie jest na p ????????? ;)

Re: Wymiana napędu.

: śr, 9 gru 2020, 23:10
autor: AdamOSA
Odkopię ten temat , zima nadchodzi mam znowu trochę czasu ...
Fajnie jest pisać w postach jakim modelem i rocznikiem dysponujesz , nie trzeba się przekopywać po innych tematach i domyślać
Jeżeli mowa o GSX750F 2001 to moto to posiada najgrubszy napęd (50)530 (bardzo stare moto miewały jeszcze grubsze ale nie były popularne), motocykle jeżdżące z takim napędem o wyższej mocy tylko ZVMX ( jeżeli DID) Ty możesz śmiało stosować VX różnica w wytrzymałości oceniłbym na 15-25% a w cenie zdecydowanie większa . Wachlować zębatkami możesz w zakresie 15-18 przód tył 42-48 , nie bezkarnie bo przy większych różnicach będziesz musiał stosować inne długości łańcucha ( standardowo masz 15/45 ) .Jeżeli ma się możliwość polecam przednią zębatkę z tłumikiem gumowym , cichsza praca napędu . Teraz przejdźmy do zadanych pytań .

"1. Czy można założyć grubszy/mocniejszy zestaw np. od Hayabusy żeby dłużej wytrzymał? Jest sens takiego manewru?"
Masz odpowiedź powyżej

"2. W zestawach są typowe wielkości zębatek 15/45 zębów. Ja chciałbym pomieszać trochę zęby by "wydłużyć biegi' i zmniejszyć spalanie. Preferuję jazdę turystyczną i nie potrzebuję
mega przyspieszenia. Czy w takim wypadku należy osobno kompletować zębatki i łańcuch czy są w sprzedaży takie nietypowe zestawy? Jakie kombinacje są możliwe i najbardziej sensowne?"
Polecam zwiększyć o jeden ząb zębatkę przednią , będziesz czuł zmianę a nie wymusi ona zmianę długości łańcucha , zmieścisz się w zakresie regulacyjnym i nawet jak stwierdzisz że to nie tędy droga do zmniejszonego spalania , czy dużych oczów przy wyprzedzaniu 3 tirów pod rząd lub wachlowaniu biegami to powrót będzie tylko kosztem tej tańszej przedniej zębatki .
U jednego z dystrybutorów na L... można tak konfigurować zestawy . U sprzedawców z aledrogo na pewno na PW też można zmienić konfigurację .

3. Czy są jakieś modele zestawów szczególnie polecane lub niepolecane?

Z napędów tak jak zauważyłeś jeżeli chodzi o marki to DID,RK,EK tym firmom bym zaufał chociaż każdej zdarzały się wpadki
Zębatki JT ( mocno poprawili w stosunku co było kiedyś ) Sunstar , Superprox , AFAM ..

Resztę umówmy się że nie testowałem ...

Żelazna zasada naciągu łańcucha za ciasno zabijemy napęd w zastraszającym tempie za luźno po hałasuje ale nie zaszkodzi .

Re: Wymiana napędu.

: wt, 12 sty 2021, 10:31
autor: Hałabała
Luźny łańcuch hałasuje i...zdziera farbę z wahacza 🙂. Dzięki wszystkim za odpowiedzi i byle do wiosny.
Przeglądam zestawy i widzę że niektóre oferowane są z zapinkami! Jak przy rowerze. Czy to prawidłowe, czy jakiś fake-podróbka?

Re: Wymiana napędu.

: wt, 12 sty 2021, 19:27
autor: Bociek
Zapinkę zapniesz sam, byle w dobrą stronę. Przelatałem na takim napędzie już ze 30 tyś km